Utama Blog Siapakah Filem ‘Rocky Balboa’?

Siapakah Filem ‘Rocky Balboa’?

Rocky Balboa adalah salah satu watak filem paling ikonik dalam sejarah Hollywood, membintangi banyak filem sejak debutnya pada tahun 1976. Apakah kisah di sebalik 'Italian Stallion'?

'Rocky Balboa' adalah filem keenam yang dibintangi Rocky Balboa, seorang petinju fiksyen dari Philadelphia. Filem 'Rocky' pertama diilhamkan oleh Chuck Wepner, yang hampir menjauh dengan Muhammad Ali pada tahun 1975, dan nama dan gayanya diangkat dari Rocky Marciano kelas berat yang tidak terkalahkan.



Untuk maklumat lanjut mengenai Rocky Balboa dan kemungkinan inspirasinya, baca terus.

Ciptaan

Sylvester Stallone, pada masa itu pelakon yang berjuang, terinspirasi untuk menulis 'Rocky' setelah menonton pertandingan tinju kejuaraan kelas berat antara Muhammad Ali dan Chuck Wepner pada 24 Mac 1975. Wepner, underdog yang cukup besar, hampir menjauh dengan Ali tetapi sebenarnya akhirnya dikalahkan oleh TKO dengan baki 19 saat pada pusingan ke-15 .

Stallone, yang dulu didakwa sehingga dia terpaksa menjual anjingnya (yang kemudian membintangi filem itu sebagai Butkus), mengurung dirinya selama tiga hari dan menulis draf pertama 'Rocky' .



Adakah Wendy Thomas Diadopsi?

Wangian Apa yang Dipakai Winona Ryder?

Di manakah Logan Paul tinggal?

Filem ini menceritakan kisah Rocky Balboa, seorang peninju yang kurang berprestasi dari Philadelphia yang kelihatannya suka bertarung di gimnasium tempatannya sambil bekerja sebagai otot untuk orang ramai. Nama dan gaya tinjunya diilhamkan oleh Rocky Marciano .

Apollo Creed, juara kelas berat yang dominan, diberitahu bahawa pencabarnya cedera dan dia perlu mencari lawan baru, tanpa pengganti yang jelas. Creed memutuskan untuk menawarkan peluang kepada pejuang tempatan yang tidak dikenali dan memilih Rocky.

Filem ini, berbeza dengan sekuelnya, memfokuskan pada interaksi peribadi dan drama watak. Hubungan bergelora Rocky dengan sahabatnya, Paulie, percintaannya dengan adik perempuan Paulie yang pemalu, Adrian, dan bimbingannya oleh Mickey Goldmill, seorang petinju yang sudah bersara, adalah asas bagi siri siri 'Rocky' yang lain.



Tempat kejadian di mana Mickey, yang memiliki gim tinju tempatan Rocky, menawarkan untuk melatih Rocky untuk bertarung dengan Creed, adalah salah satu filem terbaik. Mickey melihat Rocky sebagai peluang terakhirnya untuk melatih pejuang yang berjaya dan marah pada Rocky kerana mensia-siakan potensinya, sementara Rocky kesal terhadap Mickey kerana tidak mendorongnya untuk memperbaiki dirinya sendiri.

'Rocky' memenangi pelbagai anugerah, termasuk Academy Award for Best Picture . Stallone dicalonkan untuk Pelakon Terbaik dan Skrip Skrin Asli Terbaik tetapi akhirnya ketinggalan.

di mana adas hutan tumbuh

Seri Rocky

Terdapat rasa autobiografi untuk Stallone sepanjang siri ini . 'Rocky' mendapati dia berjuang dan putus asa untuk membuktikan nilainya, 'Rocky II' menggambarkan dia berurusan dengan kemasyhuran baru dan mencapai kejayaan, 'Rocky III' menunjukkan dia perlu menemui semula dirinya yang sebenarnya, 'Rocky IV' prihatin dengan Perang Dingin dan 'Rocky V' membuatnya berusaha (dan boleh dikatakan gagal) untuk menyesuaikan diri dengan tahun 1990-an.

'Rocky Balboa', dirilis pada tahun 2006, 16 tahun setelah tahun 1990 'Rocky V', menggema filem pertama dengan banyak cara. Rocky, sekarang berusia 60-an dan duda, sedang berjuang untuk bersara dengan persaraannya .

Setelah melihat simulasi komputer dirinya mengalahkan juara semasa, Mason Dixon ( digambarkan oleh juara tinju sebenar Antonio Tarver Rocky didekati untuk melangkah kembali ke gelanggang untuk pertarungan pameran.

Ironinya, simulasi ini juga diilhamkan oleh Muhammad Ali, yang memerangi Rocky Marciano pada fiksyen 1970 'The Super Fight' , dengan hasilnya ditentukan melalui simulasi komputer.

Rocky, yang tidak lagi memenuhi cita-cita kejuaraan, ingin pergi jauh dengan Dixon, seperti yang dilakukannya dengan Creed tiga puluh tahun sebelumnya. Dia menyelesaikan ini dan meninggalkan cincin sebelum keputusan, kehilangan, bahkan diumumkan.

Dia kembali ke peran satu dekade kemudian di 2015 'Creed' dan sekuelnya, 'Creed II', yang merupakan sekuel dan spin-off dari siri 'Rocky'. Siri 'Creed' menyaksikan Rocky melatih Adonis Creed, anak lelaki Apollo Creed yang tidak sah .

Stallone menerima pencalonan Oscar keduanya kerana menggambarkan Rocky, untuk Pelakon Pembantu Terbaik, tetapi sekali lagi ketinggalan.

Artikel Yang Menarik