Utama Bon Bagaimana Bono Menjana Wangnya? Nilai Bersih Terungkap

Bagaimana Bono Menjana Wangnya? Nilai Bersih Terungkap

Bono dikenali bukan sahaja sebagai pemuzik tetapi juga sebagai dermawan besar. Bagaimana dia mula-mula menjana wangnya?

Bono menghasilkan wangnya sebagai penyanyi utama dan penulis lirik kumpulan U2. Band rock Ireland meningkat menjadi populariti pada tahun 1980-an. Kejayaan mereka selama beberapa dekad menjadikan band ini bernilai lebih dari $ 787 juta dan nilai bersih peribadi Bono lebih dari $ 700 juta.



Bonus | Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

Anda boleh membaca lebih lanjut di bawah mengenai bagaimana U2 telah menyumbang kepada kekayaan Bono dan usaha lain yang telah menyumbang kepada kekayaannya.

Kejayaan Bono Dengan U2

Pada tahun 1976, Bono adalah salah satu daripada beberapa pelajar yang berbeza yang membalas buletin diposkan ke papan kenyataan di sekolah menengahnya, Mount Temple Comprehensive School. Iklan itu disiarkan oleh Larry Mullen Jr. dan disahut oleh David Evans, Dik Evans, dan Adam Clayton.



Ketika pertama kali bermula, kumpulan itu menyebut diri mereka sebagai 'Maklum Balas' dan akhir 'Hype'. Bono pada asalnya bermain gitar, menyanyi, dan menulis lirik. Dia bermain gitar bersama The Edge (David Evans).

Bagaimana Bono Tetap Bentuk?

Namun, Bono tidak pandai bermain gitar. Dik Evans meninggalkan kumpulan dan mereka menamakan semula U2 dan Bono bergerak untuk menyanyi dan menulis lagu sahaja.

Pada tahun 1979, band ini ditandatangani ke Island Records, dan album sulung mereka, Anak lelaki dikeluarkan pada tahun 1980. Single antarabangsa pertama mereka gagal membuat chart tetapi album mereka Anak lelaki jauh lebih baik dengan lebih dari 100,000 salinan terjual di pelbagai negara.



Ini adalah album studio ketiga mereka yang dirilis pada tahun 1983 yang membawa mereka ke kejayaan yang jauh lebih besar. Album itu adalah Perang .

Perang telah terjual lebih dari 11,000,000 salinan di seluruh dunia sehingga kini. Ia memaparkan single hit ‘New Year’s Day’, ‘Sunday Bloody Sunday’, ‘Two Hearts Beat As One’, dan ‘Seconds’.

Ini adalah album pertama mereka yang mencapai nombor satu di mana-mana carta, mencapai nombor satu di UK. Album berikut, Api Tidak Terlupakan , mencapai nombor satu di lebih banyak negara.

Album ini melanda nombor satu di UK, Australia, dan New Zealand. Ia menampilkan salah satu single U2 yang paling terkenal hingga kini ‘Pride (In the Name of Love)’.

Namun, tidak sampai persembahan mereka di Live Aid pada tahun 1985, mereka berjaya menjadi sensasi antarabangsa. Live Aid secara historis dianggap sebagai salah satu konsert paling epik yang pernah diadakan.

Kedua-dua konsert yang berlangsung serentak di London dan Philadelphia membantu mengumpulkan dana untuk kelaparan Ethiopia. Ia juga merupakan konsert di mana U2 memberi impak besar kepada penonton konsert.

Ini disebabkan Bono turun dari pentas dan menari dengan wanita yang dia pilih dari kerumunan. Dia melakukan ini untuk lagu mereka 'Bad' dan berturut-turut menyebabkan mereka memotong masa permainan mereka yang terhad. Akibatnya, mereka tidak dapat memainkan hit nombor satu mereka dan band ini menganggap keseluruhan cobaan awek .

Anda boleh menonton persembahan penuh U2 di Live Aid 1985 dalam video di bawah.

Orang menyukai apa yang mereka buat dan album seterusnya Pokok Joshua tekan nombor satu di carta. Kumpulan ini telah mengeluarkan 14 album studio yang berjaya secara besar-besaran dan menghasilkan pendapatan yang besar.

Usaha Lain Bono

Walaupun U2 membuat Bono berjaya pada mulanya, sejak itu dia melabur dalam banyak usaha perniagaan lain yang telah mengembangkan kekayaannya. Dia juga seorang dermawan yang aktif.

Salah satu usaha pertamanya adalah beli Clarence Hotel di Dublin dan mengubahnya menjadi hotel bertaraf 5 bintang. Ini membantu menghidupkan kembali harta Dublin yang dikasihi dan tua.

Pada tahun 2005, dia bersama-sama menubuhkan jenama fesyen EDUN yang mengeluarkan pakaian fairtrade dan disasarkan untuk membawa perubahan positif ke Afrika. Syarikat induk jenama itu adalah LVMH yang memutuskan untuk menghentikan operasi pada tahun 2018.

Bono juga melabur dengan Elevation Partners yang membeli saham besar Forbes Media Group dan Facebook yang menjadikannya ratusan juta dolar. Dia juga terlibat dalam Rise Fund yang memfokuskan pada kesan sosial dan persekitaran yang positif.

Satu lagi usaha yang dia terlibat adalah di papan untuk Zipline. Zipline adalah perkhidmatan penghantaran drone yang difokuskan khusus untuk menyampaikan bekalan perubatan ke negara-negara membangun di Afrika.

Melalui semua usaha ini, Bono berjaya menghasilkan kekayaan bersih $ 700 juta.